Healthiness is Happiness

Beweegrichtlijnen 2017

Bewegen en sporten is goed voor je. Maar hoeveel zou je moeten bewegen om gezond te blijven? En is dat hetzelfde voor bv kinderen, volwassen en ouderen?
Hierover vertellen de beweegrichtlijnen je meer. Bewegen is goed, meer bewegen is beter.

Op verzoek van het ministerie van VWA heeft de Commissie Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad in 2017 een update gedaan op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten. 




Beweegrichtlijnen 2017 voor kinderen, volwassenen en ouderen.

Beweegrichtlijnen

Volwassen

2,5 uur (150 minuten) per week Matig intensief bewegen


2x per week spier- en botversterkende activiteiten  ( zwaar intensief)


Voorkom veel stilzitten

**

voor ouderen is er een extra advies: Balansoefeningen



Kinderen 4 - 18 jr

1 uur per dag Matig intensief bewegen


3x per week spier- en botversterkende activiteiten


Hoe intensief beweeg jij ?

De intensiteit van een activiteit kan per persoon verschillend zijn. Deze zijn te onderscheiden in:

  • Licht intensief: Je hebt geen merkbare verhoogde hartslag of versnelde ademhaling. 
  • Matig intensief: Je hebt een verhoogde hartslag en versnelde ademhaling
  • Zwaar intensief: Je zweet en raakt buitenadem

Je kan elk activiteit langer en/of zwaarder maken of vaker gaan doen. Dit zorgt voor afwisseling.


Matig intensief bewegen:  Hierbij ben je actief bezig. De inspanning kost moeite, maar je kan nog wel gezellig een praatje maken. Voorbeelden van zijn wandelen, fietsen, traplopen, koken.

Spierversterkende activiteiten: Het trainen van kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de spieren. Bijvoorbeeld met hardlopen, bootcamps en waveboarden
  
Botversterkende activiteiten: Het lichaam met eigen gewicht belasten zoals bij trampoline- en touwtjespringen

Voorbeelden klik hier

Bron: Gezondheidsraad & Kenniscentrum Sport en Bewegen & Ministerie VWS

 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Instagram